החייל שמסר את נפשו להגיע ל… כלא 4

דברים רבים ראו מדריכי הכלואים במתקן הכליאה הצבאי כלא 4, אבל דבר כזה הם טרם ראו
פניו של החייל שהובא זה עתה למתקן נהרו מאושר, הוא גחן על האדמה ונישק אותה בהתרגשות, כשהגישו לו את המדים של הכלא בירך בשם ומלכות ברכת 'שהחיינו'. זר כי היה נקלע למקום היה חושב כי נשתבשה עליו דעתו, אולם מדריכי הכלואים שידעו מה מסתתר מאחורי הסיפור, לא יכלו שלא להתרגש עד דמעות. הייתה זו סגירת מעגל של נס הצלה מחיים למוות. מבצע חילוץ בינלאומי דרמטי שמאחוריו עמדה העמותה שלנו שאינה זונחת את ילדיה גם בנסיבות כאלה. 
תחילת הפרשה הזאת בשיחה טלפונית ביני לבין נ', אחד מחיילינו. "אני מתקשר אליך גם כי אתה האיש הכי קרוב אלי וגם כי אני יודע שתהפוך עולמות לעזור לי אחר כך ואני מבקש ממך שלא להתערב", אמר לי והמשיך להנחית עלי הפתעה : "בעוד שעה אני עולה על מטוס לאומן שבאוקראינה, אני רוצה להיות בקברו של רבי נחמן בראש השנה ואני 'דופק עריקות' אני מבקש שלא תטפל בי אני אשלם את המחיר כשאחזור ". כל הניסיונות להניע אותו מהכוונות האלה עלו בתוהו. נ' עלה על מטוס וטס לאומן כשהוא הופך לעריק. הוא רק לא ידע איזה מחיר הוא עתיד לשלם על המעשה הזה.
בראש השנה פשטה משטרת אוקראינה על הדירה שבה שהה נ' ומצאה בה לא פחות מ 80 גרם של מריחואנה, כמות מסחרית שגוררת כתב אישום על סחר בסמים. ליד השקית היה מונח דרכונו של נ', החומר לא היה שלו גם צו המעצר לא היה על שמו אבל נ' נעצר. הוא הוחזק במשך שבוע ימים בבית מעצר אוקראיני ושוחרר. הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מאוקראינה, דרכונו הוחרם והחל נגדו הליך משפטי ומאז הוא נקרא לדיונים משפטיים עקרים שמהם לא יצא דבר חוץ מעיכובו באוקראינה. הוא שכר עורך דין שהבטיח לו שתוך זמן קצר עניינו יוסדר אבל העניינים רק הלכו והחמירו.
בשלב זה הוא כבר ביקש ממני להתערב. תחילה פנינו לשלטונות צה"ל ביקשנו שיבקשו את הסגרתו בעוון עריקות אך התברר שאם העבירה שבגינה מבוקשת הסגרה אינה מהווה עבירה בשתי המדינות אי אפשר להגיש בקשת הסגרה. בינתיים לפחות, עריקות מצה"ל אינה נחשבת עבירה באוקראינה.
העניינים רק הלכו והסתבכו. בשלב זה הפעלתי מישהו שידיו רב לו בבתי הכלא ובבתי משפט שם גם והוא גילה, כמה מפתיע, שבין הפרקליטות לבית המשפט כבר נסגרה עיסקה לפיה יגזרו על נ' בין 8 ל 15 שנות מאסר. התחלתי לקלוט – מאסר בכלא האוקראיני פירושו גזר דין מוות, מי יתקע לידי שאחד האסירים האנטישמים לא ירצח אותו במהלך המאסר ולסוהר האוקראיני אפילו לא יהיה איכפת? 
האמת היא שהשלטונות ציפו שנפעיל את ההלך החוקי והמקובל באוקראינה – שוחד. כדי לרצות את הפקידות ומערכת המשפט האוקראינית ולשחררו היה עלינו לגייס סכום של לא פחות מ 200,000 דולר.


פנינו בשלב זה גם למשרד החוץ אולם גם שם הודיעו לנו כי מדינת ישראל הרשמית אינה יכולה לשתף פעולה עם מי שתלויים ועומדים נגדו אישומים פליליים. 
שעון החול הלך ואזל. שבוע לפני פסח יצאתי לאוקראינה עם שני חיילים מביני עניין וחברים של נ':  ר' המשמש גם רכז החיילים בעמותה ומ' שהיה בסוף שרות הסדיר שלו ובשעת כתיבת השורות הוא החל שרות בצבא קבע. נפגשנו עם שורה של אנשים ובהם גם חברי פרלמנט, עורך דינו ואנשים נוספים היכולים לעזור. באותו סיור הוחלט כי הדרך היחידה האפשרית הוא בריחה. בביקור זה נבדקו כל דרכי ההימלטות מאוקראינה ובהתייעצות עם גורמים בארץ הוחלט על דרכי בריחה.
כמובן שלא נוכל להרחיב את הדיבור על דרך הבריחה. לפני כמה ימים יצאו מספר אנשים מישראל לאוקראינה והתארגנו למבצע הבריחה שהתנהל במקביל באוקראינה, ירושלים וקרית ארבע. בלילה שבין רביעי לחמישי עזב נ' את אדמת אוקראינה הארורה והמריא לישראל וביום חמישי בשעה 06.00 בבוקר הוא נחת נרגש ונפעם בנמל התעופה בן גוריון. מספר דקות לאחר מכן הגיעו לשם נציגי צה"ל שעודכנו מבעוד מועד על בואו ולקחו אותו לכלא 4. אולם אז הסתיים רק החלק הראשון במבצע, החלק השני התנהל במשך כל יום האתמול – החזרת כל משתפי הפעולה הביתה בשלום כל אחד בדרך אחרת עוד לפני שתתגלה הבריחה של נ'. אתמול ב 8 בערב עלה אחרון האנשים על מטוס בדרכו חזרה לישראל. תם ונשלם אחד מהמבצעים החשובים שבו הייתה מעורבת העמותה שלנו. 
נ' יישפט על עריקות, הצבא, כך נאמר לנו, יתחשב במקרה, הוא ישב ולאחר מכן ישוב לשרות כשעכשיו הוא מבין באמת מהו נס תקומתינו ומה המשמעות האמיתית של העובדה שיש לנו בית ויש לנו מדינה וצבא חזק שהוא זכה להיות חלק ממנו ועם תובנות אלה הוא ישוב לשרות משמעותי בצה"ל.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן